Pages

Friday, February 6, 2009

Rantaian Perjuangan..............





“Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan ini ,tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang” Surat yang terakhir dari Syed Qutb kepada adiknya sebelum digantung.














Monday, February 2, 2009

OPKIM 09 : Menyemai Ukhwah......




Salam ukhwah buat semua. Wah……… sekejap rasanya bercuti.cuti kali ni macam tak cuti.Apa taknya,dalam cuti penuh dengan program.huhuhu… tak sempat nak bermesra dengan keluarga.apatah lagi nak study,lagilah jauh…….

Balik ke kelantan kali ni terus menuju ke tempat program.Tak singgah kat rumah pun sebab naik bas UM yang disewa khas oleh Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya (PMKUM) untuk membawa peserta-peserta dan ajk ke tempat program.Sempat bagitau Umi dengan sms je… nasib baik umi dan ayah “sporting” .Kalau tak,tak dapatlah nak merasai berprogram.

OPKIM 09 singkatan dari operasi khidmat masyarakat (program anak angkat) yang dianjurkan oleh PMKUM di kampung kubang kual,Rantau Panjang membawa seribu makna buat saya.sebelum tiba di Rantau panjang saya dah set dalam fikiran saya untuk bersama satu keluarga yang betul-betul menjalani kehidupan kampung.terbayang Pagi-pagi turun menoreh getah,tak pun ke kebun.Tapi Allah temukan saya dengan satu keluarga yang agak berada .Niat untuk menoreh getah terpadam,walaupun ayah saya ada ladang getah tapi tak pernah pun saya turun padang..hahaha….bukan tak nak bantu tapi tak berkesempatan.Memandangkan jarak kebun dengan rumah yang terlalu jauh,jadi ayah hanya menyerah kebun kepada bapa saudara untuk diusahakan.

OPKIM 09 membawa tema ‘Erti hidup pada memberi’.Macam pernahku dengar ayat ini tapi di mana ya?.kalau tak silap ini kata-kata yang biasa dijumpai dalam tulisan saiful islam.Dalam bukunya bertajuk “aku terima nikahnya”,emmm…. Bagus isi dalam buku ni.Saya cadangkan sahabat-sahabat yang belum baca buku ni untuk luang sedikit masa baca serta hayati pengisian yang dilontarkan oleh ustaz hasrizal dalam buku ini terutamanya buat remaja-remaja yang sedang mencari erti cinta yang hakiki.Berbalik kepada tema tadi,objektif yang nak dicapai dalam program ini antaranya melibatkan mahasiswa dalam kerja-kerja kebajikan tapi malangnya bagi diriku bersama keluarga yang berada,maka tak dapatlah nak sumbang tenaga tapi perancangan Allah lebih baik dari apa yang kita impikan.Sepanjang bersama keluarga angkat,banyak pengalaman yang amat susah untuk saya jumpa dalam keluarga sendiri.Banyak ilmu yang berguna yang saya dapat dan ilmu ini takkan saya jumpa dalam dewan kuliah.Paling penting adalah dakwah bilhikmah.Rupa-rupanya bila berhadapan dengan situasi sebenar baru kita dapat rasa bagaimana sukarnya nak berdakwah dengan berhikmah.Selalunya saya hanya menghadapi perkara ini secara teori sahaja melalui ceramah,kuliah,nasihat dari senior-senior,program-program kecuali beberapa kali semasa mengikuti ekspidisi dakwah pada malam tahun baru.Nasib baik dapat partner yang satu fikrah dan yang lebih penting dapat senior semasa belajar di MAAHAD AMIR INDRA PETRA (MAIP).Melalui dialah saya dapat nilai betapa banyak lagi benda yang perlu saya belajar.Ilmu itu bukan teori semata-mata tapi perlu diterjemahkan dengan amalan.Senior saya banyak menegur keluarga angkat tidak secara direct tetapi banyak secara “bermain bahasa” .Jadi, Amat pentingnya teguran dengan bijaksana supaya orang yang lebih tua dari kita tak terasa hati.Syukran buat seniorku atas pengalaman yang ku timba darimu secara tak langsung.

Tamat je OPKIM,saya terus pulang ke rumah.Paginya,saya dapat sms dari sahabat menjemput kerumahnya.Ada sedikit kenduri kesyukuran,sahabat lama di MAIP dapat tawaran ke UPSI….Semoga kau Berjaya sahabatku.tapi sayang saya tak sempat pergi kerana terlalu penat.Pulang je dari program terus melakukan ibadat sunyi….=)

Semoga pengisian masa cutiku dapat banyak manfaat untuk dunia dan akhirat dan yang paling penting redha ALLAH yang ku dambakan.Masihku ingat pesanan YDP PMKUM semasa taklimat OPKIM “jika kita sertai program ini kerana ALLAH,selama 4 hari berprogram,kita akan dinilai dengan beribadat kepada ALLAH” katanya lagi “tapi kalau lepas program ni sesiapa yang sebelum ni takde pasangan,tiba-tiba balik dengan ada pasangan (couple) muhasabahlah balik”

WALLAHUA’LAM





Friday, January 23, 2009

KAMI BERSAMAMU SAUDARAKU........











"JIKA TAK DAPAT SEMUA,JANGAN TINGGAL SEMUA"

Friday, January 16, 2009

PRK UM: LETAK KEPALA BABI DALAM MASJID APIUM,SATU PENGHINAAN KEPADA ISLAM







Pagi jumaat,16 januari 2009,seluruh UM heboh dengan berita penemuan kepala babi dalam Masjid APIUM,akhir-akhir nie, golongan-golongan yang memusuhi islam semakin berani menzahirkan penentangan mereka bukan sahaja di negara yang bukan majoriti umat islam bahkan di negara yang majoriti umat islam pun terjadi benda nie...














kepala babi nie diletak atas bendera PAS dan ditulis PMI,PRO-M dan PAS.... kita tak sensitif sangat bila mereka menghina PAS,PMI ataupun PRO-M tapi yang menyebabkan kita marah apabila golongan yang tak bertanggungjawab ini meletak kepala babi dalam masjid.Sekaligus menghina ISLAM.... maka apa tindakan kita sebagai umat islam











Kita mengharapkan pihak berkuasa untuk mencari dan mengambil tindakan kepada mereka yang bertanggungjawab meletak benda nie kerana akibat bila kita semakin mendiamkan diri menyebabkan musuh-musuh islam semakin berani mempermainkan kita.





Friday, January 2, 2009

BEZANYA KB DENGAN KL............

Salam maal hijrah 1430 H buat semua kaum muslimin & muslimat serta selamat menerima ketibaan tahun baru 2009 M.Tahniah dari saya buat semua yang telah mencapai peningkatan,impian & target azam bagi tahun 1429 H & 2008 M,semoga kejayaan akan berterusan bersama kalian.Bagi yang tak mencapai target,usah kecewa...... anda masih lagi tak terlewat selagi anda tidak bertangguh dalam usaha untuk menawan dan menggapai target anda.suka saya petik kata2 Syed Qutb yang berbunyi "saat kekalahan itu bermula apabila
kamu berasa lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula apabila kamu melawan rasa lemah itu".

Sempena tahun baru ni,saya nak kongsi sedikit pengalaman malam tahun baru.tahun ni merupakan tahun pertama saya melihat sambutan tahun baru di KL secara live,semasa di Kelantan , saya hanya keluar KB (Kota Bharu),itu pun kalau keluar.kalau tak,duk kat rumah je lah....hehehe

Ape yang saya nak kongsi ialah bezanya gelagat anak2 muda di dua tempat yang berbeza serta di bawah dua kerajaan yang berbeza dari segi prinsip serta dasar.Pada petang 31 dec saya dapat jemputan dari senior untuk menyertai ekspidisi dakwah sempena malam tahun baru.Pada asalnya saya tak nak pergi,memandangkan terlalu banyak kerja yang nak di buat,tutorial tak siap lagi,laporan lab tak buat lagi,tajuk untuk test tak baca lagi.............. tapi bila fikir2 balik,ni lah peluang untuk buka fikiran dan tengok sendiri gelagat2 anak2 muda KL.

Pukul 8 malam kami 8 orang bertolak ke KLCC sebab kami dapat maklumat kat sana akan di buat ekspidisi dakwah. Belum lagi sampai di KLCC dah jumpa berbagai2 perangai anak2 muda,kami naik LRT dari stesen u terus ke KLCC.Kami tiba di KLCC dan terus solat isya' berjemaah. Selepas solat, Kami dapat sms tempat di tukar ke tasik titiwangsa.Awalnye kami tak nak pergi,Fikir punya fikir... alang-alang dah sampai baik teruskan je.Kami terus ke tasik titiwangsa dengan menaiki LRT ke KL sentral dan menaiki KL menorel dari KL sentral ke Titiwangsa..

Kami group terakhir yang sampai kesana,disana ekspidisi dakwah dah bermula.Malam tu berbagai2 ragam pasangan couple kami jumpa.kalau tak couple pun mereka dengan group mereka yang berpakaian menjolok mata.Bila di tanya dah kawin belum? dengan slamber diorang akan jawab.... belum.... tanpa rasa bersalah.Bezanya suasana di KB,walaupun tak dinafikan benda nie berlaku gak tapi nisbahnya amat sedikit berbanding KL. Ape sebab nye? KB tak semaju KL?

Punca utamanya bagaimana pihak kerajaan mengatasinya. Bezanya apabila sebuah kerajaan yang menerap nilai dosa pahala dalam pemikiran rakyat dengan sebuah kerajaan yang menerapkan pembangunan material semata2. Hasilnya, lahirlah jiwa2 muda sebagaimana yang dibina kerajaan.kalau dosa pahala tak diserap ke dalam minda rakyat maka betullah diorang boleh keluar berpasangan,boleh mencuri,minum arak dan sebagainye kerana minda diorang lebih dikuasai oleh hawa nafsu.tapi dibawah pimpinan yang menerapkan nilai2 islam,diorang akan terfikir bahawa kehidupan tak terhenti di dunia je,tapi akhirat menunggu untuk membalas kebaikan dan kejahatan yang di buat.

Telah jelas bahawa undang2 islam lebih berkesan serta lebih adil dari semua undang2 ciptaan manusia & undang2 yang wujud atas muka bumi ini kerana undang2 islam ciptaan ALLAH YANG MAHA ADIL serta sempurna segala2nya.tiada cacat cela. tapi undang2 ciptaan manusia, baik mana pun tujuan yang di buat tetap akan ada cacat celanya, contohnye golongan nasionalisme yang memperjuangkan bangsa atau negara masing2 tanpa memperjuangkan nilai2 suci islam,niat untuk memperjuangkan bangsa adalah murni ,tapi berakhirkah kita dengan kemenangan bangsa kita sahaja?maka bangsa2 lain akan turut berjuang untuk kemenangan bangsa mereka dan akhirnya berlakulah pertembungan antara satu bangsa dengan bangsa yang lain ,kerana melayu tidak diterima oleh cina,cina tak di terima oleh india dan sebagainya. Tapi Islam boleh di terima oleh semua,boleh di terima oleh melayu,cina,india dan semua bangsa di dunia ni.......

kalau cina di kelantan boleh yakin dengan hukum2 islam (lihat sesi soal jawab debat husam- khairi,tajuk transformasi politik masa kini) maka dimana kita sebagai orang yang mengaku sebagai islam.

Sebagai penutup,saya menyeru sahabat2 serta muslimin & muslimat untuk menilai dengan hati yang waras,hati yang jauh dari perasaan taksub kepada mana-mana golongan untuk menilai yang mana jalan yang hakiki & benar menurut AL-QURAN & SUNNAH........ WALLAHUA'LAM

"BERSAMA DENGAN KEPIMPINAN ULAMA' "

Sunday, December 28, 2008

AR-RAHMAN UTK SEMUA, AR-RAHIM UTK MUSLIMIN

salam buat semua.......... t'gerak hati tuk m'coret ape y t'buku d hati......... (bkan psal jwang ye...hehehe)

pernah dngr ungkapn ini "YA ALLAH........ knpa kwan aku y bnyak wak maksiat tp rsult still power,knapa si fulan nie non-muslim tp bleh b'jaya, sdngkan aku tiap2 mgu bahkan kdg2 x tidur malam dlm buat kerja islam tp result ttap x power"...............knape?knape?

Adakah ALLAH yg salah? or kita y salah? so, cuba kita mhasabah blik....... pe sbab kita xdpt rsult y power sprt org lain............

kmbali kpd persoalan td.... pkara ini m'buktikan keadilan serta kesempurnaaan ALLAH yg MAHA PEMURAH lg MAHA MENGASIHANI............... melalui namaNYA AR-RAHMAN y b'maksud YANG MAHA PEMURAH ,ALLAH S.W.T akan beri sgla nikmat kbendan , nikmat sihat, kjayaan kpd siapa shj tnpa mngira si fulan i2 kafir ke,fasik ke or muslim asalkan si fulan i2 b'usaha b'sunggh2............ walau kita hebat pun dlm keje dkwah tp kita x b'usaha dlm pljaran , kita ttap xakan b'jaya....... so, knpa kita nak salah kan ALLAH?knpa nak slahkan keje dkwah?
ana tringt masa sklah2 dulu.........dlm sa2 prsatuan skolah....... dek krana bnyaknye keje yg nak d buat serta xrmainye ahli2 yg membantu y menyebabkn 2,3,4 org je y b'grak aktif....... maka adakalanye t'paksa pnteng klas (hehehe...... jng tiru ye.......). bg yg faham serta mgrti erti dakwah & p'juangan, slps klas diorg akan cari kwn2 y pandai tuk cover blik pe y t'tnggal,kdang2 study sorg2 n bila xfham tnya ckgu, jmpa ckgu bgtau p'kara sbnar knpa xmasuk klas..... maka xde mslah bsar akan tmbul tp ade shbat2 y t'lalu over dlm keje dakwah hgga bleh b'kata " aku serah sgla2 nye pd ALLAH, aku pnteng klas krana buat keje islam,tlong agma ALLAH tp pd masa y sma bila ada msa lpng msih bleh lpak2 dng kwan2, bleh kuar kdai makn mlam2 smpai kdai nak ttup (hehehe.... pnglamn gak ni.......).......m'aplkasi konsep twakkal y salah bahkan mngjak adik2 & pngkut2 bwahan ke arah i2 dng membawa tema bekerja tuk islam tp pd masa y sama tdk cuba tuk menyerap nilai tuk maju dlm pelajaran............ maka bila kuar rsult,prstuan lah y dpt nama buruk, "si fulan nie dpt rsult rendah sbab aktif dng dakwhlah" kata cikgu A, "emm, mmg btullah, klas aku xde je muka dia"kata ckgu B (contoh je................ hehehehe).. jd dkwah pula y dpt nama buruk. Nakkah kita krn kita dakwh dpandang serong? bkn mksud ana tuk mlarang kita smua b'dakwh tp sbgai pmpinan or p'dkwah kita mesti usaha lbih dr org2 y xt'libat dgn dakwah....
kalau diorg 2 jam main bola, kita ckuplah sejam ( contoh) coz kita bnyk benda y nak di buat..... nak taip surt,siap report , keje skolah n bnyk lg tp diorg just keje sklah je...... jng kita nak ikut diorg. diorg couple kita nak couple gak,diorg kuar ronda2 kb kita nak kuar gak (lau UM mdvalley).diorg xpe.... bnyk mase. kita? sma2 lah kita fikir ( kata nabil raja lawak: lu fikir la sndri)

mmg btul, bla kita tlong agma ALLAH, ALLAH akn tlg kita....... tp ALLAH xkan tlong sesuatu kaum y mana kaum i2 sendiri x mau mngubah dirinye sndiri... bila kita combine antra kita study dgn kita buat keje2 islamik, algkah bgusnye.............. maka saat inilah y btul2 n sesuai tuk kita b'twakkal....b'twakkal slpas kita usaha n b'doa..............

manakala AR-RAHIM yakni YANG MAHA PENGASIHANI just tuk org2 islam je y btul2 b'iman kpd ALLAH............... nilah yg specialnya kita (INSYA ALLAH, kita smua t'masuk dlm glongan nie) yg non-muslim walau bjaya ke punjak kjayan skalipun, i2 just dunia, sma gak yg fasik, slalu buat dosa2 besar, m'prmain2kan lrangan ALLAH,dah tahu zina haram,m'dekati zina haram masih kuar b'dua2 ke mdvally,msjd AR-RAHMAN (bkan nak p solat tp nak beli juadah bukak puasa........ bln pose pun still xinsaf2) or mana2 lah. walau diorg brjaya dgn cmerlng tp tanpa kasih syang dr ALLAH (AR-RAHIM) xde gunanye........ akhirat nanti xde talian hayat ye........
xbleh guna kabel ye..... rasuah pun xbleh.....

sbgai pnutup nya, Bg PEJUANG2 agma ALLAH , dont be sad, la takhaf wa la tahzan, INNALLAHA MA'ANA, trmalah ia sbgai ujian tuk kita smua....... b'juang2 juga tp pljaran jgn d tinggalkan.... jika kita dah b'usaha b'sungguh2 tp masih lg gagal ,yakinlah ALLAH lbih mngetahui apa yg t'baik tuk kita...... tp jika kita m'harapkan kjayaan tnpa usaha,maka sma2 lah kita muhasabahlah diri kita........
skadar pkongsian pandgn dari ana, yg baik dtg dari ALLAH yg lemah dr ana sndri...... ana mgalu2kan komen,tguran n pndgn dr shbat2 semua.......... ana bkan lah pljar cmerlg, rsult x power gak cuma nak suntik smgat kwan2 serta nak nasihat diri sendiri spya lbih yakin n b'smgat dlm mngakkan agama ALLAH

salam ukhwah.............................

Saturday, December 27, 2008

ku bermula....................

salam ukhwah buat smua.................. eemmm buat p'mulaan ku cuba tuk bina blog sndri.......
bkan pe..... t'fikir gak tuk sumbang pe2 y b'manfaat tuk shabt smua.... ana bkan bnyk sgt ilmu tp tuk b'kongsi dng2 smua... ape y ana thu ana bg........ ape y shbat2 thu... blehlah kongsi dng ana....... smga dgn t'bina blog nie,m'beri sdkit smbangan tuk islam........ nak tunggu ana bg cramah entah bila dpt bg, asyk tolak je bila ada pluang...... bukan pe....... xbiasa...... sindrom tkut m'cuba...hahaha.
nak tgu b'jihad dng snjata.......lg lah jauh ..... ibrat langt dng bumi........ b'ckap bleh tp nak amal susah .... jd,lau xbleh smua jgn tngal smua, sekrang2 nya ada sdkit smbangan......... yg besar2 kena latih dulu lah........
tuk p'mulaan stakat nilah dulu, smga kita smua dpat manfaat dr blog nie........ serta menambah saham kita tuk akhirat..ingat hidup xb'akhir d dunia tp akhirat menunggu kita tuk m'hisab smua p'buatan kita............
Akhir kalam......... salam ukhwah n smga kita sntiasa dlm Redha & Rahmat ALLAH