Pages

Wednesday, December 2, 2009

GEMBIRA DI AKHIRAT


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dalam asyik mentelaah satu kitab,ku tertarik dengan satu ungkapan (ayat) :-

“JANGANLAH GUNAKAN TAPAK TANGANMU UNTUK MENULIS KECUALI SESUATU YANG MEMBUATMU GEMBIRA DI HARI KIAMAT”


Ungkapan ini ku jumpai dalam kitab Al-Fawaid yang ditulis oleh ulama besar silam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah.Tak ku pasti ini ungkapan beliau atau pengtahqiq kitab ini (Abu Khalid ‘Aid Said Al-Husain).Yang pentingnya ia memberi sejuta makna yang mendalam buat semua umat islam terutama blogger,penulis buku,wartawan dan semua yang terlibat dalam penyampaian maklumat,berita,ilmu dan sebagainya kerana semuanya akan dipertanggungjawabkan.Satu fitnah/maklumat palsu/perkara yang melalaikan akan memberi kesan pada mereka di akhirat nanti.

Semoga kita semua mendapat rahmat & hidayah dari ALLAH dan dipelihara oleh-NYA dari terpesong ke jalan yang sesat.

“Dimana Bumi Dipijak,Disitu Islam Dijunjung”

“Kembali Kepada Al-Quran & Al-Sunnah,Pasti Hidupmu Berjaya Didunia Dan Akhirat”

Thursday, November 26, 2009

SALAM EIDUL ADHA


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Sama-sama kita hayati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s

Saturday, October 24, 2009

TAHNIAH





Mabruk alaik buat abang kie dan kak ros atas kelahiran putera sulung.... comelnyeeee.... selamat menjengok dunia pada hari jumaat 4 zulkaedah 1430 H bersamaan dengan 23 oktaber 2009... Moga lahirnya putera ini akan menguatkan lagi ikatan keluarga antara abang kie,kak ros,anak & keluarga sebelah mertua.... juga di doakan Moga anak ini antara pewaris nabi yang akan membawa dakwah dan tujuan murni islam... "YA ALLAH,MANTAPKANLAH DIA DALAM ILMU AGAMA DAN KURNIAKANLAH KEPADANYA ILMU TA'WIL" AMEEN

Monday, September 28, 2009

HARI KEMENANGAN

Salam aidilfitri buat semua…. TAQABBALALLAHU MINNAA WA MINKUM ….Semoga ALLAH menerima amalan kami dan amalan kamu. Kullu ‘am wa antum bikhair…. Di kesempatan ini saya ingin memohon maaf dar kawan-kawan,guru-guru serta semua yang mengenali diri ini jika ada kesilapan harap dimaafkan……ingin di kongsi sedikit pengalaman beraya tahun ni.

RAYA PERTAMA

Duduk rumah je….. cam biasa,tiap-tiap tahun,raya pertama sambut tetamu je lah.Solat sunat hari raya kat musolla depan rumah.Abang kie (abang ke5) menjadi imam solat dan pengkhutbah.kunjungan dari sahabat UM ( afif & hafiz)… tengahari terlelap…huhuhuhu

RAYA KEDUA

Cam tahun-tahun yang sudah,raya kedua pegi jalan-jalan kat umah sedara-mara….sehari kat kampong ayah (kg pangkal pisang peringat)…..pukul 6.30 ptng baru balik rumah…. Sory ye buat sahabat-sahabat yang jemput ke rumah hari raya ke-2….. tak sempat nak pergi terutama buat mantan ketua kelas 5 science 2006 (fadhli) MAIP…..

RAYA KETIGA

Beraya dengan Menteri Besar Kelantan di LUNDANG dalam majlis bersama anak Kelantan di perantauan…. Bersama sahabat karib (sahal & fadhli che yusoff)…. Antara bait-bait ucapan dari Tok Guru yang amat bermakna (secara ringkas –ayatnya tak sama tapi maksud lebih kurang la) :
* Umat islam(melayu) kena ubah sebutan dari bulan puasa kepada bulan Ramadhan kerana bila di sebut bulan Ramadhan umat islam bukan sahaja diwajibkan untuk berpuasa bahkan digalakkan untuk tadarrus,qiamullail,sedekah dan pelbagai amal soleh.Tapi bila disebut bulan puasa,minda orang melayu akan nampak puasa sahaja.(telah disebut pada tahun lepas dalam majlis yang sama dan tempat yang sama)
Petang……. Pergi rumah ustaz solah (penasihat BDLKP & EX-BDLKP) dengan sahal…..lepas asar pergi sekolah untuk siapkan tempat untuk majlis muktamar EX-BDLKP dan majlis Ijtima’ Aidilfitri …..

RAYA KEEMPAT

Wahhhhhhhhhh……………. Sehari beraya kat sekolah…… huhuhuhu…….. sungguh penat tapi gembira…… dipertanggunjawabkan untuk jadi pengarah program,Alhamdulillah program berjalan lancar……….lepas asar balik rumah tertidur……malamnye demam ….dapat dua jemputan .satu dari sahabat dan satu lagi dari abang…asalnye tak mau pegi dua-dua kerana pening kepala (letih berprogram) tapi memandangan abang yang ajak pegi rumah ,di gagahkan jua hati ini untuk pergi..... sory kawan-kawan yang ter’miss’ untuk ana pergi ke rumah….. buat khomeni & “the geng” sory yek….. tak bleh ponteng….. gua jadi pengarah program…. Kalau ajk biasa gua ponteng gak..satu “amanah” besar terpikul pada hari ini… ianya bermula selepas di bubarkan pimpinan lama EX-BDLKP…. Moga ALLAH membantu saya & kita semua….AMEEN

Sunday, September 13, 2009

IJTIMA’ AIDILFITRI






salam ukhwah buat sahabat-sahabat seperjuangan mantan pimpinan dan ahli Badan dakwah Maahad Amir Indra Petra,semua di jemput hadir ke majlis ijtima' aidilfitri dan muktamar bagi EX-BDLKP... sebarkan maklumat pada semua sahabat-sahabat... moga di kesempatan majlis ini kita dapat kuatkan lagi ukhwah diantara kita semua.... walaupun kita masing-masing sibuk dengan urusan pelajaran dan tempat belajar yang berasingan tapi harap kita dapat buktikan kita masih bersama dalam melaksanakan tuntutan-tuntutan kita sebagai seorang muslim...... salam ambang aidilfitri buat semua....

sebarang sumbangan untuk prgram ini boleh dimasukan ke dalam akaun di bawah

Akaun Bank Islam Malaysia Berhad
05058020090089
MUHAMMAD AZUAN BIN ABDULLAH (0199166354)
EXCO EKONOMI & KEBAJIKAN

Sebarang pertanyaan sila hubungi:
Zaim Zakaria
014-8394462
Pengarah Program.

maklumat lanjut bleh tengok sini

Monday, August 24, 2009

SALAM RAMADHAN




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


selamat merebut peluang yang ALLAH hidangkan buat kita umat nabi MUHAMMAD S.A.W....
di kala umat lain tak merasai peluang ini ,amat-amat rugi jika kita di beri peluang tapi mengsia-siakanya.....

LAILATUL QADAR....... amat sinonim dengan bulan Ramadhan.....hanya di bulan puasa kita di beri peluang untuk "bertemu" dengannya.jadi,ayuh sahabat-sahab semua...kita mengimarahkan ramadhan dengan amalan-amalan sunnah...

sebagai renungan buat kita,marilah sama-sama kita hayati hadis ini:

DARIPADA Sahl bin Sa’ad berkata bersabda Nabi Muhammad SAW:

“Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang yang berpuasa pada hari kiamat. Tidak dapat masuk dari pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya: ”Di manakah orang yang telah berpuasa?” Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa saja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa saja.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Thursday, August 13, 2009

BUDAYA ILMU DALAM ISLAM




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Islam merupakan agama yang sangat menitik beratkan peranan ilmu dalam kehidupan.Wahyu yang pertama yang diturunkan oleh ALLAH kepada Nabi Muhammad S.A.W iaitu awal surah Al-Alaq membuktikan penekanan yang amat penting buat umat islam untuk menuntut ilmu dan mengkaji samada melalui pembacaan,curahan idea melalui penulisan,pengkajian,pemerhatian dan sebagainya.Budaya ilmu merupakan satu aspek yang tidak boleh dipisahkan dengan islam,melalui ilmu ulama-ulama serta cendikiawan islam mengorek khazanah-khazanah hukum,teori-teori serta method-method ilmiah untuk dijadikan panduan serta garis panduan buat umat manusia keseluruhan.


KONSEP ILMU


Menurut syed naqiub Al-atas konsep penting dalam definisi epistemologi adalah kedatangan,yakni proses disatu pihak memerlukan mental yang aktif dan persiapan spiritual bagi si pencari ilmu dan dipihak lain keredhaan serta kasih sayang ALLAH sebagai zat yang memberikan ilmu.Secara keseluruhanya,beliau meletakkan dua sebab yang membolehkan seseorang menerima ilmu iaitu sebab diri sendiri yakni kesediaan kita serta kesungguhan kita untuk mencari ilmu dan satu lagi adalah anugerah dari ALLAH untuk hambanya yang dipilih untuk diberikan ilmu secara langsung atau tidak langsung.


Bagi Ismail Raji Al-faruqi pula,menganggap pengislamisasian ilmu amat penting.beliau mendefinisikannya sebagai mengislamkan disiplin-disiplin ilmu atau tepatnya menghasilkan rujukan-rujukan pegangan di pengajian tinggi dengan menuangkan kembali disiplin-disiplin ilmu moden dalam wawasan keislaman,setelah dilakukan kajian kritis terhadap kedua sistem pengetahuan iaitu islam dan barat.Seorang lagi ilmuan iaitu Hanna djumhana bastaman (pakar psikologi di sebuah university di Indonesia) berpendapat “islamisasi ilmu adalah upaya untuk menghubungkan kembali ilmu pengetahuan dengan agama yang bererti menghubungkan kembali sunnatullah (hukum alam) dengan Al-quran yang keduanya pada hakikatnya merupakan ayat-ayat tuhan.

BUDAYA ILMU DARI KACAMATA ISLAM

Kepentingan budaya ilmu amat dititik beratkan dalam islam.Islam amat mementingkan ilmu dalam segenap aspek kehidupan.Dari sekecil-kecil permasalahan sehingga sebesar-besar urusan,semuanya mesti dilandaskan dengan ilmu pengetahuan.bermula dengan soal makan,minum,tidur sehinggalah kepada soal pemerintahan Negara semuanya dilingkungi oleh penyelesaian dengan ilmu.selain itu ilmu amat bernilai disisi islam sehinggakan di anggap lebih bernilai daripada harta.ini sebagaimana kata-kata saidina Ali yang memberi sebab kenapa ilmu lebih penting dan patut diutamakan daripada harta.9 sebab yang dinyatakan oleh Saidina Ali adalah :

 Ilmu merupakan warisan nabi-nabi dan rasul-rasul,sedangkan harta adalah warisan Qarun dan firaun.

 Ilmu mampu menjaga pemiliknya,sedangkan harta harus dijaga oleh pemiliknya

 Ilmu dapat memperbanyakkan kawan,sedangkan harta memperbanyakkan musuh dan lawan

 Jika ilmu diberikan (diajar) kualitinya semakin meningkat,sedangkan harta jika dibelanjakan akan semakin berkurang dan habis

 Orang yang berilmu selalu mendapat penghormatan dikalangan masyarakat,sedangkan orang yang berharta seringkali mendapat panggilan yang merendahkan

 Ilmu tidak dapat dicuri dari pemiliknya sedangkan harta dapat hilang atau dicuri

 Ilmu tidak habis sekalipun tidak ditambah sedangkan harta pasti akan habis

 Ilmu dapat member syafaat kepada pemiliknya semasa di alam kubur dan akhirat sedangkan harta bakal menyusahkan pemiliknya di kedua alam ini melalui hisab ALLAH

 Ilmu menyebabkan terangnya pemikiran dan hati seseorang sedangkan harta seringkali membingungkan pemiliknya dan mengeraskan hatinya.


Konsep budaya ilmu menurut islam juga menekankan penggunaan method-method atau kriteria-kriteria ilmu bagi membuat keputusan samada keputusan dalam perkara agama atau dunia.Bagi sumber utama yang menjadi rujukan atau garis panduan dalam kriteria ilmu adalah AL-Quran,seterusnya As-Sunnah serta panduan-panduan yang telah disusun serta dijelaskan oleh salaf as-soleh dari kalangan sahabat,tabi’n serta ulama’-ulama’ yang mu’tabar.

Dalam islam juga,kita diajar untuk beradab dengan ulama’-ulama’ serta sarjana-sarjana islam silam serta dianjurkan untuk bersikap kritis dalam menerima pandang mereka.Kita diajar untuk berfikir dan menilai dari neraca wahyu yakni AL-Quran dan Sunnah bagi menilai sesuatu pandangan atau teori dari sarjana silam.Islam bukan menolak peranan akal sebagai neraca untuk menilai bahkan islam amat memuliakan peranan akal itu sendiri dalam menilai sesuatu.Tanpa akal kita tidak dapat memahami panduan dari Al-Quran dan Sunnah,jadi menurut islam peranan akal teramat penting dalam ilmu tetapi peranan akal ini dikawal oleh wahyu.Pendek kata,wahyu menjadi pengawal kepada akal bukan akal yang menjadi pengawal kepada wahyu.

Galakan untuk menuntut ilmu dalam islam menjadi antara penekanan yang utama.Ini terbukti dengan penekanan dengan konsep pencarian ilmu seumur hidup.Budaya ilmu dalam islam tidak terhad kepada peringkat umur bahkan setiap detik dalam kehidupan di tekankan untuk menggali sebanyak mungkin ilmu.Begitu juga dengan taraf dalam masyarakat,bukan hanya golongan yang berada sahaja ditekankan dengan ilmu bahkan dalam islam tidak kira dia seorang nelayan atau petani,mereka tetap di tekankan dengan ilmu mengikut tahap masing-masing.

Ilmu boleh diperolehi dari pelbagai sumber dan pelbagai cara.Sebagaimana yang telah dinyatakan mengenai sumber-suber utama menurut islam.Walaubagaimana pun,konsep budaya ilmu dalam islam amat menitik beratkan untuk meluaskan pembacaan.Melalui pembacaan infomasi-infomasi yang jarang kita dapat melalui kuliah seperti ceramah akan menambahkan lagi maklumat-maklumat untuk kita.Tetapi islam amat melarang keras bagi seseorang yang menuntut ilmu tanpa guru.Ini bermaksud pencarian ilmu yang tiada rujukan dan panduan dari seseorang yang lebih tinggi ilmunya serta pengalaman di anggap sebagai berguru dengan syaitan. sebagai contoh mengkaji ilmu dengan hanya membaca buku semata-mata tanpa rujukan dari guru.

Konsep budaya ilmu yang terakhir adalah ilmu yang di pelajari disertakan dengan amalan.Sebagaiman kata-kata cerdik pandai Arab “ilmu tanpa amalan ibarat pohon tanpa buah”.Melalui pepatah ini menggambarkan kerugian yang amat besar bagi seseorang yang berilmu tetapi hanya menjadi perhiasan tanpa untuk di amalkan.Dalam islam,manfaat ilmu itu sangat penting untuk di amalkan serta disebarkan bukan untuk disembunyikan bahkan kalau kita faham satu ayat dari ayat Al-quran atau satu perkara dari ilmu-ilmu kita disarankan untuk mengajar kepada orang lain.


Budaya ilmu tidak dapat dipisahkan dalam islam.Ia berjalan selari dengan kehidupan muslim samada untuk memperolehi kepentingan dunia atau akhirat sebagaimana maksud hadis nabi yang menyatakan barangsiapa yang inginkan dunia hendaklah dengan ilmu,barangsiapa inginkan akhirat juga dengan ilmu dan barangsiapa yang inginkan kedua-duanya juga hendaklah dengan ilmu.

WALLAHUA'LAM

Monday, June 15, 2009

KENANGAN MENERJAH KEMBALI



“salam abe zaeim,free dok 1-3 jun ni,nak jemput abe jadi pemantau rehlah Badan Dakwah sekolah Amir di gunung reng” sms dari adik usrah, jam pukul 3 pagi,alamak lupa plak 2 jun ada reunion spm 2006.

“kalau abe tak leh gi penuh,gi sari tak po doh” .

”khairul dok mano ni?”

“duk di sekolah”.

oh,lupa plak,malam ni malam jumaat,ada qiamullai mingguan di Maahad Amir.setiap
Malam jumaat sebahagian ahli dan pimpinan badan dakwah sekolah akan qiamullail secara berjemaah di surau Maahad Amir.Tradisi yang berterusan,bagus-bagus……teruskan istiqamah adik-adikku.Mula di hidupkan oleh saudara Hadi (pengerusi dakwah 2006)Alhamduliilah sehingga hari ini qiamullail secara mingguan masih hidup…..moga antum semua mendapat manfaatnya.

‘ok.esok abe nak gi dengar tok guru (nik Aziz)ceramah di KB.abe singgah meta di sekolah.Kita bice”

“ok.breh”



Satu lagi inginku kongsikan,kuliah mingguan tok guru Menteri Besar Kelantan.Alhamdulillah,setakat balik cuti sem ni masih tak terlepas pergi menadah telinga mendengar curahan ilmu dari seorang Menteri yang bergelar ulama.Susah nak jumpa suasana ni.Baik kL atau UM sendiri…..caranya berbeza….waqi’nya berlainan……bersyukur ku punyai seorang pemimpin yang memahami islam…bukan sahaja memahami tetapi mengamalkanya…. KEKALKAN KEPIMPINAN ULAMA’…….AMIN……








Alhamdulillah…..tercapai juga hajat untuk menjejak kaki ke gunung reng untuk kali ke-2.kali pertama adalah semasa rehlah badan dakwah sekolah batch kami yang anjurkan dan kali ini sebagai jemputan dari adik-adik penerus perjungan ISLAM.Programnya santai je….. tak de lah berat sangat pengisiannya.Baguslah,sesekali perlulah juga program santai terutamanya buat adik-adik yang baru nak kenal dakwah,adik-adik dari tingkatan satu,dua dan juga untuk semua pimpinan badan dakwah agar mereka tidak jemu dan static kepada program ilmiah sahaja hinggakan pelajar lain takut untuk mendekati badan dakwah kerana dah menjadi tradisi kalau program badan dakwah je mesti malam akhir kena muhasabah dalam gelap,menangis,pergi ke kubur malam-malam,kena marah-marah dan pelbagai lagi pengisian yang “menakutkan” pelajar-pelajar terutamanya pelajar yang bermasalah.


Buat semua adik-adik pimpinan badan dakwah semoga antum semua istiqamah dalam gerak kerja……..

Monday, May 25, 2009

MEMBINA SATU PERUBAHAN


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Perubahan atau pembaharuan suatu ungkapan yang amat mudah dituturkan tetapi untuk melakukannya teramat susah.Pernah dengar slogan “TAJDID” ? pernah ikuti kisah-kisah tokoh yang membawa pembaharuan atau perubahan? Tak kira tokoh kebangsaan atau tokoh antarabangsa,apabila ingin melakukan perubahan dalam suasana yang dah sebati dalam masyarakat,maka ideanya akan ditentang .Samada ramai atau tidak yang menentang itu bukan fokus saya tetapi yang jelas akan timbul pihak yang tidak selesa dek kerana dah turun-temurun di warisi dari orang-orang terdahulu.

Anda ingin melakukan tajdid?sebelum anda ingin melakukannya anda perlu tahu risiko yang akan anda hadapi supaya anda lebih tabah menghadapinya.Agar anda bukan bersemangat pada permulaan sahaja tapi bila dah diuji anda mula lemah semangat.Bagi golongan yang tertutup pemikirannya dari menerima pandangan atau hujah memang susah untuk menerima pembaharuan bahkan bila dengar je perkataan “TAJDID” dah fobia,mula tak nak dengar bahkan biar hujah sekukuh manapun tetap tidak di terima.Moga kita tidak tergolong dalam kumpulan yang taksub sehingga tidak menerima kebenaran.

Sejarah-sejarah agung membuktikan kepada kita bagaimana tokoh-tokoh terkenal membawa sesuatu yang “asing” dalam masyarakat maka tokoh itu akan di tentang habis-habisan.Tak kira yang dibawa itu perkara yang salah atau yang betul asalkan benda tu bertentangan dengan amalan atau tradisi turun temurun maka kebanyakannya tidak akan diterima secara mudah.Ia memerlukan satu masa yang panjang dan usaha yang betul-betul istiqamah selain hujah-hujah yang kukuh untuk membuka minda masyarakat yang tertutup dengan kefahaman.

Kita tak parlu tengok sejarah yang jarang-jarang kita dengari tetapi cukup dengan sirah perjuangan Rasulullah S.A.W.Bagaimana Rasulullah membawa agama yang “asing” dalam masyarakat arab mekah pada ketika itu,maka dari setiap penjuru dan sudut datangnya penentangan.Yang boleh menerima adalah yang terbuka hatinya,yang berfikir dengan kefahaman bukan golongan yang taksub membuta-tuli yang menuduh “ini bertentangan dengan amalan nenek moyang kita”, maka pihak yang mengiakan mengatakan “ini ajaran baru……MUHAMMAD ingin mengubah agama nenek moyang kita,kita tak boleh biarkan,kita mesti menentang”.Maka tidak hairanlah,Rasulullah sendiri di tentang oleh kaum kerabat sendiri.Salahkah kalau kita berbeza dengan nenek moyang kita dengan kita mengikut satu ajaran yang terbukti benar dengan dalil yang jelas lagi sahih?.mana lebih baik kita bertaqlid dengan amalan nenek-moyang kita yang kita sendiri tidak tahu dalil yang digunakan dengan kita ikut satu amalan yang jelas kebenarannya dengan dalil-dalil yang sahih? Masing-masing tepuk dada Tanya iman…….. kebenarankah yang kita dambakan atau semangat asyobiah kepada sesuatu amalan (nenek moyang)/pandangan/guru yang kita nak tegakkan…….. sama-sama kita renungkan……..

Tuesday, April 28, 2009

ADA APA DENGAN UKHWAH?




Dapatkan E-kad Menarik di Sini





Ukhwah…..mengimbau kenangan lalu,terpahat kenangan manis di MAAHAD AMIR INDRA PETRA
( MAIP),bersama rakan-rakan seperjuang dalam pengawas,juga dalam badan dakwah,bersama keluarga satu rumah sewa,suatu detik yang masih lagi bermain-main di benak fikiranku.Tapi kini semua masing-masing membawa haluan.Ada yang masih berhubung ALHAMDULIILAH…….ukhwah masih bertaut……Ada yang dah lama tak sampai berita…..masih hidupkah antum semua? Masih bersemangatkah antunna semua?tiba-tiba ku terfikir.adakah ukhwah terbina hanya bila sahabat wujud di depan mata?hilangkah ukhwah apabila kita berjauhan?tentunya tidak…..
Bukankah kita tak dapat lari dari perpisahan?bahkan perpisahan seolah-olah wajib hadir dalam hidup kita.bermula dengan perpisahanku dengan sahabatku semasa di taski ABIM,masuk darjah satu sehingga tamat darjah enam,bertukar ke sekolah agama selepas UPSR ,berpisah lagi dengan sahabat,masuk UM lepas SPM di uji lagi dengan perpisahan…..Tetapi perpisahan yang tak dapat ku lupakan adalah perpisahan dengan Allahyarham abangku.perpisahan yang takkan di pertemukan kembali di dunia ini…..Insya ALLAH di syurga nanti moga ALLAH satukan kembali ikatan antara kita semua di syurga…AMIN…….

Minggu nie aku menjenguk lagi ke sekolah lama …. MAIP……uhhhh……sekolah tempat bermulanya ku kenal erti kehidupan.sebelum nie leka dengan dunia keanak-anakan,ALHAMDULILLAH, ALLAH meletakkan diriku didalam keluarga yang cintakan agama.ku dihantar ke sekolah agama,bukan aku saje bahkan semua adik-beradikku mendapat didikan agama….. program pertama ku sertai di MAIP,nama programnya JUKIS (jalinan ukhwah islamiyah)…meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam diriku…sehinggakan mengubah hampir 180 darjah sikapku….sebelum ke MAIP ku tak pernah cukup lima waktu solat,halal haram tak di titik berat.walaupun di rumah diberi didikan agama,maklumlah masih kecil tak banyak mengerti,bila di suruh solat,buat-buat solat,takpe umi bukannya tahu aku solat ke tak,kadang-kadang pergerakan solat tapi hati langsung tak solat,buat-buat je….ALHAMDULILLAH….lepas JUKIS …..aku di basuh oleh abang-abang…..bermula dengan ramai peserta yang ponteng solat jumaat….persoalan AQIDAH di tanam dalam jiwa….walaupun AJK program tak tahu kita solat ke tak....ummi tak tahu aku solat ke tak ….tapi ALLAH tahu segalanya….bukan aku tak tahu sebelum nie tentang perkara ni bahkan dah berbuih mulut ummi bertazkirah….jangan tipu ummi….kalau ain (nama manja) tipu ummi pun ALLAH tetap tahu ape yang ain buat…tapi mungkin masa tu takde kesedaran lagi….sesungguhnya hidayah iti milik ALLAH…. WAHAI YANG MEMBOLAK-BALIKKAN HATI…..TETAPKAN HATI KAMI DI DALAM AGAMAMU DAN DALAM KETAATAN KEPADAMU…. Terima kasih umi dan ayah…..tak jemu-jemu mendidik….abang-abang yang menunjukkan tauladan yang baik,kakakku yang selalu bersamaku dalam mendidik tak lupa juga abang-abang di MAIP……program JUKIS memberi seribu erti padaku….moga ALLAH membalas dengan ganjaran yang setimpal untuk kamu semua......

bermula di tingkatan tiga baru ku diserap ke program-program kepimpinan,bermulalah waktu-waktu yang amat bermakna buatku di MAIP…..berprogram bersama sahabat-sahabat,kena marah sama-sama kat ustaz kalau program tak berjalan dengan baik dan yang paling indah tertidur sama-sama di bilik badan dakwah dek kerana kerja yang di buat sampai larut malam…..study?hehehe…… kalau pelajar biasa dapat tumpu dengan baik takkanlah kita yang diberi harapan oleh sekolah untuk jadi pimpinan sekolah tak dapat buat…..mustahil tak dapat kecuali kita tak berusaha….kalau dah usaha tak dapat jugak tu cerita lain lah……pelajar-pelajar yang asyik perli kita tak study,meeting je..... diorang pun bukan gempak gak result…yang gempak pun dari kalangan pimpinan gak….yang best student bukan dari kalangan pimpinan pun bukan pelajar yang perli kita…pelajar yang selalu tolong kita jugak….kesimpulannya,amanah yang kita pikul bukanlah alasan untuk tidak Berjaya apatah lagi jika amanah itu adalah dakwah di jalan ALLAH….

Mintak maaf sahabat,aku sempat turun sekejap je program badan dakwah sekolah minggu nie….sahabat lama yang masih tak jemu-jemu berbakti masih bersemangat membimbing adik-adik.Tahniah HADI,sahabatku…….tak lupa juga FAIZ dan HAFIZ…..sempat berbual sekejap je…..memandangkan malam terakhir aku tak dapat tidur di sekolah…..mengenang memori lama yang penuh dengan kisah suka dan duka….namun kini bila berjumpa kembali, tak semua yang masih seperti dulu…..

Macam mana pulak kat UM?uhhh…. bila terkenang sahabat-sahabat yang terpisah selepas spm, tak dapat ku bayangkan bila kami berpisah nanti bila dah tamat belajar di UM.... Kami satu negeri,satu sekolah bila dah berpecah setahun dah susah nak jumpa.bagaimana dengan sahabat-sahabat kat UM bila tamat nanti???.dengan berlainan negeri dan berlainan fikrah,mungkinkah ukhwAH terus bersemi?
Mungkinkah sahabatku seorang pensyarah?penceramah yang selalu muncul di kaca-kaca tv?seorang menteri?....siapa pun kamu semua sahabatku……kuharap UKHWAH ini terus bersemi walau kita tak bersua wajah….SALAM UKHWAH SAHABATKU….




Thursday, April 23, 2009

Secebis bingkisan


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini





Exam…….uh lega rasenye,tanggal 16 April 2009 kertas last aku di asasi.Sedar atau tak dah dua tahun rupanya aku di asasi.setahun di UM nilam puri dan setahun di UM KL.Emmm……bila ingatkan suasana di nilam puri menyesal rasenye….waktu yang ku kira paling mahal adalah kat sana,menyesal kerana tidak menggunakan peluang sepenuhnya untuk ku sedut sebanyak-banyaknya ilmu kat sana.

Sebagaimana diketahui umum bumi nilam puri antara pusat ilmu yang terkenal di Kelantan.Di sana berdirinya KIAS ,tak lupa juga UM nilam puri dan yang paling penting adalah kira-kira 5 km dari UM dan KIAS wujudnya pondok yang agak terkenal di Kelantan iaitu pondok pasir tumbuh.Pernah terdetik di hati nak ‘bertalaqi’ kat sana,namun apakah daya tiada rezeki.beberapa kali ku nyatakan hasrat pada ummiku tapi gerak langkah kakiku tak menuju kesana.Entah kenapa,nak kata sibuk taklah sibuk sangat,nak kata tak suka tapi hati ini meronta-ronta untuk kesana.Mungkin takde jodoh kot.Allah tak menggerakkan hatiku untuk kesana.Insya ALLAH,mungkin ada tempat yang lebih baik untukku.

Hari-hari minggu semasa kat nilam puri,selalu ku ulang-alik balik rumah,malam menuju ke kampong gunung,bertalaqi dengan seorang guru,belajar Aqidah,muniyatul musolli tp tak sempat khatam di sebabkan aku terpaksa menyambung perjuangan ke UM KL,pernah ku Tanya,kalau guruku ada tempat-tempat yang sesuai untuk ku bertalaqi semasa cuti.Sebenarnya pondok-pondok di Kelantan terlalu banyak tapi di sebabkan hatiku tidak terbuka untuk mencuba menyebabkan aku terkapai-kapai lagi dengan angan-angan hendak bertalaqi.Rupa-rupanya bila kita minat sesuatu dan kita tidak jemu berusaha malah kita bukan sahaja berangan-angan tapi kita bertindak maka Insya ALLAh ,ALLAH akan tunjukkan jalan yang mudah untuk kita.

Sebulan sebelum berakhirnya pengajianku di asasi,keinginan bertalaqi menerjah kembali di fikiranku.Keinginanku bertambah-tambah apabila tercetusnya satu fenomena di kalangan pelajar-pelajar APIDS.Fenomena yang tak perlu rasanya kunyatakan tapi yang pentingnya memberi pengajaran kepada diriku ini betapa bernilainya ilmu agama walau apa jua bidang yang kita ceburi.Baru je terfikir ALHAMDULILLAH ,ALLAH permudahkan diriku,dipertemukan dengan seorang ustaz untuk menyediakan satu tempat tinggal dan tempat pengajian (pondok)untukku di waktu cuti nanti.Betapa ALLAH itu akan menolong hambanya apabila kita betul-betul mahukan sesuatu dengan syarat kita berusaha bak kata pepatah nak seribu daya taknak seribu dalih.Hatiku tak terucap betapa bersyukurku padamu ILAHI.Moga cutiku kali ini dipenuhi ilmu dan masa yang bermanfaat serta beramal dengan ilmu yang ada bukan hanya kaya dengan ilmu tapi amalan entah kemana.

Bumi serambi mekah…….tungguku disana……akanku guna masa semaksimun mungkin.Dua bulan cuti betapa bernilai buatku.Walau ku tahu cuti ini dipenuhi program yang memang telah ku rancang tapi apakah daya kecenderongan ku lebih untuk ku bertalaqi di pondok.INSYA ALLAH,pondok sungai durian menjadi destinasiku.Minta maaf ye akak2 dan abang2 yang telah ‘menempah ‘khidmatku.bukan niat di hati untuk ku mungkiri tapi apalah daya,ku terpaksa pilih jua.YA ALLAH,kurniakanlah ilmu yang bermanfaat untuk duniaku dan akhiratku.SALAM UKHWAH buat semua…….

Friday, February 6, 2009

Rantaian Perjuangan..............





“Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan ini ,tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang” Surat yang terakhir dari Syed Qutb kepada adiknya sebelum digantung.














Monday, February 2, 2009

OPKIM 09 : Menyemai Ukhwah......




Salam ukhwah buat semua. Wah……… sekejap rasanya bercuti.cuti kali ni macam tak cuti.Apa taknya,dalam cuti penuh dengan program.huhuhu… tak sempat nak bermesra dengan keluarga.apatah lagi nak study,lagilah jauh…….

Balik ke kelantan kali ni terus menuju ke tempat program.Tak singgah kat rumah pun sebab naik bas UM yang disewa khas oleh Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya (PMKUM) untuk membawa peserta-peserta dan ajk ke tempat program.Sempat bagitau Umi dengan sms je… nasib baik umi dan ayah “sporting” .Kalau tak,tak dapatlah nak merasai berprogram.

OPKIM 09 singkatan dari operasi khidmat masyarakat (program anak angkat) yang dianjurkan oleh PMKUM di kampung kubang kual,Rantau Panjang membawa seribu makna buat saya.sebelum tiba di Rantau panjang saya dah set dalam fikiran saya untuk bersama satu keluarga yang betul-betul menjalani kehidupan kampung.terbayang Pagi-pagi turun menoreh getah,tak pun ke kebun.Tapi Allah temukan saya dengan satu keluarga yang agak berada .Niat untuk menoreh getah terpadam,walaupun ayah saya ada ladang getah tapi tak pernah pun saya turun padang..hahaha….bukan tak nak bantu tapi tak berkesempatan.Memandangkan jarak kebun dengan rumah yang terlalu jauh,jadi ayah hanya menyerah kebun kepada bapa saudara untuk diusahakan.

OPKIM 09 membawa tema ‘Erti hidup pada memberi’.Macam pernahku dengar ayat ini tapi di mana ya?.kalau tak silap ini kata-kata yang biasa dijumpai dalam tulisan saiful islam.Dalam bukunya bertajuk “aku terima nikahnya”,emmm…. Bagus isi dalam buku ni.Saya cadangkan sahabat-sahabat yang belum baca buku ni untuk luang sedikit masa baca serta hayati pengisian yang dilontarkan oleh ustaz hasrizal dalam buku ini terutamanya buat remaja-remaja yang sedang mencari erti cinta yang hakiki.Berbalik kepada tema tadi,objektif yang nak dicapai dalam program ini antaranya melibatkan mahasiswa dalam kerja-kerja kebajikan tapi malangnya bagi diriku bersama keluarga yang berada,maka tak dapatlah nak sumbang tenaga tapi perancangan Allah lebih baik dari apa yang kita impikan.Sepanjang bersama keluarga angkat,banyak pengalaman yang amat susah untuk saya jumpa dalam keluarga sendiri.Banyak ilmu yang berguna yang saya dapat dan ilmu ini takkan saya jumpa dalam dewan kuliah.Paling penting adalah dakwah bilhikmah.Rupa-rupanya bila berhadapan dengan situasi sebenar baru kita dapat rasa bagaimana sukarnya nak berdakwah dengan berhikmah.Selalunya saya hanya menghadapi perkara ini secara teori sahaja melalui ceramah,kuliah,nasihat dari senior-senior,program-program kecuali beberapa kali semasa mengikuti ekspidisi dakwah pada malam tahun baru.Nasib baik dapat partner yang satu fikrah dan yang lebih penting dapat senior semasa belajar di MAAHAD AMIR INDRA PETRA (MAIP).Melalui dialah saya dapat nilai betapa banyak lagi benda yang perlu saya belajar.Ilmu itu bukan teori semata-mata tapi perlu diterjemahkan dengan amalan.Senior saya banyak menegur keluarga angkat tidak secara direct tetapi banyak secara “bermain bahasa” .Jadi, Amat pentingnya teguran dengan bijaksana supaya orang yang lebih tua dari kita tak terasa hati.Syukran buat seniorku atas pengalaman yang ku timba darimu secara tak langsung.

Tamat je OPKIM,saya terus pulang ke rumah.Paginya,saya dapat sms dari sahabat menjemput kerumahnya.Ada sedikit kenduri kesyukuran,sahabat lama di MAIP dapat tawaran ke UPSI….Semoga kau Berjaya sahabatku.tapi sayang saya tak sempat pergi kerana terlalu penat.Pulang je dari program terus melakukan ibadat sunyi….=)

Semoga pengisian masa cutiku dapat banyak manfaat untuk dunia dan akhirat dan yang paling penting redha ALLAH yang ku dambakan.Masihku ingat pesanan YDP PMKUM semasa taklimat OPKIM “jika kita sertai program ini kerana ALLAH,selama 4 hari berprogram,kita akan dinilai dengan beribadat kepada ALLAH” katanya lagi “tapi kalau lepas program ni sesiapa yang sebelum ni takde pasangan,tiba-tiba balik dengan ada pasangan (couple) muhasabahlah balik”

WALLAHUA’LAM





Friday, January 23, 2009

Friday, January 16, 2009

PRK UM: LETAK KEPALA BABI DALAM MASJID APIUM,SATU PENGHINAAN KEPADA ISLAM







Pagi jumaat,16 januari 2009,seluruh UM heboh dengan berita penemuan kepala babi dalam Masjid APIUM,akhir-akhir nie, golongan-golongan yang memusuhi islam semakin berani menzahirkan penentangan mereka bukan sahaja di negara yang bukan majoriti umat islam bahkan di negara yang majoriti umat islam pun terjadi benda nie...














kepala babi nie diletak atas bendera PAS dan ditulis PMI,PRO-M dan PAS.... kita tak sensitif sangat bila mereka menghina PAS,PMI ataupun PRO-M tapi yang menyebabkan kita marah apabila golongan yang tak bertanggungjawab ini meletak kepala babi dalam masjid.Sekaligus menghina ISLAM.... maka apa tindakan kita sebagai umat islam











Kita mengharapkan pihak berkuasa untuk mencari dan mengambil tindakan kepada mereka yang bertanggungjawab meletak benda nie kerana akibat bila kita semakin mendiamkan diri menyebabkan musuh-musuh islam semakin berani mempermainkan kita.





Friday, January 2, 2009

BEZANYA KB DENGAN KL............

Salam maal hijrah 1430 H buat semua kaum muslimin & muslimat serta selamat menerima ketibaan tahun baru 2009 M.Tahniah dari saya buat semua yang telah mencapai peningkatan,impian & target azam bagi tahun 1429 H & 2008 M,semoga kejayaan akan berterusan bersama kalian.Bagi yang tak mencapai target,usah kecewa...... anda masih lagi tak terlewat selagi anda tidak bertangguh dalam usaha untuk menawan dan menggapai target anda.suka saya petik kata2 Syed Qutb yang berbunyi "saat kekalahan itu bermula apabila
kamu berasa lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula apabila kamu melawan rasa lemah itu".

Sempena tahun baru ni,saya nak kongsi sedikit pengalaman malam tahun baru.tahun ni merupakan tahun pertama saya melihat sambutan tahun baru di KL secara live,semasa di Kelantan , saya hanya keluar KB (Kota Bharu),itu pun kalau keluar.kalau tak,duk kat rumah je lah....hehehe

Ape yang saya nak kongsi ialah bezanya gelagat anak2 muda di dua tempat yang berbeza serta di bawah dua kerajaan yang berbeza dari segi prinsip serta dasar.Pada petang 31 dec saya dapat jemputan dari senior untuk menyertai ekspidisi dakwah sempena malam tahun baru.Pada asalnya saya tak nak pergi,memandangkan terlalu banyak kerja yang nak di buat,tutorial tak siap lagi,laporan lab tak buat lagi,tajuk untuk test tak baca lagi.............. tapi bila fikir2 balik,ni lah peluang untuk buka fikiran dan tengok sendiri gelagat2 anak2 muda KL.

Pukul 8 malam kami 8 orang bertolak ke KLCC sebab kami dapat maklumat kat sana akan di buat ekspidisi dakwah. Belum lagi sampai di KLCC dah jumpa berbagai2 perangai anak2 muda,kami naik LRT dari stesen u terus ke KLCC.Kami tiba di KLCC dan terus solat isya' berjemaah. Selepas solat, Kami dapat sms tempat di tukar ke tasik titiwangsa.Awalnye kami tak nak pergi,Fikir punya fikir... alang-alang dah sampai baik teruskan je.Kami terus ke tasik titiwangsa dengan menaiki LRT ke KL sentral dan menaiki KL menorel dari KL sentral ke Titiwangsa..

Kami group terakhir yang sampai kesana,disana ekspidisi dakwah dah bermula.Malam tu berbagai2 ragam pasangan couple kami jumpa.kalau tak couple pun mereka dengan group mereka yang berpakaian menjolok mata.Bila di tanya dah kawin belum? dengan slamber diorang akan jawab.... belum.... tanpa rasa bersalah.Bezanya suasana di KB,walaupun tak dinafikan benda nie berlaku gak tapi nisbahnya amat sedikit berbanding KL. Ape sebab nye? KB tak semaju KL?

Punca utamanya bagaimana pihak kerajaan mengatasinya. Bezanya apabila sebuah kerajaan yang menerap nilai dosa pahala dalam pemikiran rakyat dengan sebuah kerajaan yang menerapkan pembangunan material semata2. Hasilnya, lahirlah jiwa2 muda sebagaimana yang dibina kerajaan.kalau dosa pahala tak diserap ke dalam minda rakyat maka betullah diorang boleh keluar berpasangan,boleh mencuri,minum arak dan sebagainye kerana minda diorang lebih dikuasai oleh hawa nafsu.tapi dibawah pimpinan yang menerapkan nilai2 islam,diorang akan terfikir bahawa kehidupan tak terhenti di dunia je,tapi akhirat menunggu untuk membalas kebaikan dan kejahatan yang di buat.

Telah jelas bahawa undang2 islam lebih berkesan serta lebih adil dari semua undang2 ciptaan manusia & undang2 yang wujud atas muka bumi ini kerana undang2 islam ciptaan ALLAH YANG MAHA ADIL serta sempurna segala2nya.tiada cacat cela. tapi undang2 ciptaan manusia, baik mana pun tujuan yang di buat tetap akan ada cacat celanya, contohnye golongan nasionalisme yang memperjuangkan bangsa atau negara masing2 tanpa memperjuangkan nilai2 suci islam,niat untuk memperjuangkan bangsa adalah murni ,tapi berakhirkah kita dengan kemenangan bangsa kita sahaja?maka bangsa2 lain akan turut berjuang untuk kemenangan bangsa mereka dan akhirnya berlakulah pertembungan antara satu bangsa dengan bangsa yang lain ,kerana melayu tidak diterima oleh cina,cina tak di terima oleh india dan sebagainya. Tapi Islam boleh di terima oleh semua,boleh di terima oleh melayu,cina,india dan semua bangsa di dunia ni.......

kalau cina di kelantan boleh yakin dengan hukum2 islam (lihat sesi soal jawab debat husam- khairi,tajuk transformasi politik masa kini) maka dimana kita sebagai orang yang mengaku sebagai islam.

Sebagai penutup,saya menyeru sahabat2 serta muslimin & muslimat untuk menilai dengan hati yang waras,hati yang jauh dari perasaan taksub kepada mana-mana golongan untuk menilai yang mana jalan yang hakiki & benar menurut AL-QURAN & SUNNAH........ WALLAHUA'LAM

"BERSAMA DENGAN KEPIMPINAN ULAMA' "